-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

منظور از مبدأشناسي شاهدانه علي(ع) چيست؟
از آن جهت كه مهم​ترين معرفت آن است كه به بهترين معروف تعلق بگيرد و بهترين معروف خداي سبحان است، بنابراين، عالي​ترين معرفت آن است كه به خداي تبارك و تعالي تعلق بگيرد؛ چنانكه اميرالمؤمنين(ع) در اين​باره فرموده است: «معرفة الله سبحانه أعلي المعارف» (غرور و درر، آمدي، ح1674.)، «من عرف الله كملت معرفته» (همان، ح7999) و چون بهترين سنخ معرفت همان شناخت شهودي است، زيرا آنچه در علم حصولي عايد عالم مي​شود مفهومي بيش نيست، از اين​رو حضرت علي(ع) سعي داشت شناخت از خدا را از سنخ شهود فراهم كند، نه حصول.

امام صادق(ع) فرمود: وقتي اميرالمؤمنين(ع) مشغول ايراد خطبه در منبر كوفه بود مردي به نام «ذِعْلَب» كه داراي زباني رسا و قلبي شجاع بود از آن حضرت(ع) پرسيد: آيا پروردگارت را ديده​اي؟ حضرت علي(ع) فرمود: اي ذعلب من هرگز نمي​پرستم پروردگاري كه نديده باشم؛ «ما كنت أعبد ربّاً لم أره» ذعلب گفت: اي اميرالمؤمنين(ع) چگونه او را ديدي، فرمود: اي ذعلب چشمها او را از راه مشاهده ديده​ها نمي​بينند، ليكن دل​ها او را با حقيقت ايمان ديده​اند (كافي1/138)؛ يعني هوّيت الهي نه تنها منزّه از طبيعت است، از اين​رو با ابزارر حسّي ادراك نمي​شود، بلكه مبرّاي از عالم مثال و هرگونه تمثّل است، از اين​رو با ابزار خَيالي و مِثالي، اعم از مثال متصل و منفصل، ادراك نخواهد شد، وگرنه داراي مقدار و وضع و محاذات خواهد بود، گرچه ماده نخواهد داشت و چنين وصفي هم براي موجود مطلق و غنيّ محض محال است، بلكه تنها راهِ ادراك حضوري ذات اقدس خدا شهود قلبي است و چنين حضوري بهره دل مؤمن است كه حقيقت ايمان در متن آن نهادينه شده باشد و معلوم است كه حقيقت ايمان كه اولين شرط شهود خداي سبحان است نه محسوس است نه متخيّل. از اين​رو خود حقيقت ايمان را نه با ابزار حسّي مي​توان ادراك كرد و نه با تمثّل خيالي مي​توان تصوير كرد.

معبود چنين عارفي همانها مشهود راستين اوست و اگر كسي به چنين بارگاه منيعي، حضور نيافت معبود او همان معقول اوست، نه مشهود و چنين عبادتي عابدانه يا زاهدانه و مانند آن است، نه عارفانه؛ زيرا برهان عقلي يا دليل نقليِ مُتْقَن از منطقه مفهوم عبور نمي​كند و به قلّه شهود نمي​رسد و دستي از دور بر بلنداي هِرَم شهود دارد. قهراً آثار مترتّب بر چنين ادراكي عارفانه نيست.

به هر تقدير، عليّ بن ابي​طالب(ع) خداوند را با قلب متحقّق به حقيقت شناخت و همان مشهود واقعي خود را در همه شئون عبادي خويش اعم از انديشه​هاي علمي يا انگيزه​هاي عملي مي​پرستيد و خداوند را از هر مرئيِ حسّي، شفاف​تر مي​دانست؛ زيرا باصره حسي خطاهاي فراوان دارد و بصيرت ايماني انسانِ معصوم منزّه از هر اشتباه است. از اين​رو در اين​باره چنين فرمود: «هو الله الحقّ المبين أحقّ و أبْين مما تري العيون» (نهج البلاغه، خطبه155، بند2).

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.